עסקאות עם צדדים קשורים
מלכ"רים רבים ובכללם עמותות מבצעות הן במהלך פעילותם השוטפת והן באופן חד פעמי עסקאות אשר בהגדרתם הנם עסקאות עם "צדדים קשורים". עסקאות אלה נבדקות בשני רבדים האחד הנחיות רשם העמותות למנהל תקין והשני רמת הדיווח לרשם העמותות ולחשבויות משרדי הממשלה השונים, אשר העמותה נדרשת לדווח להם הן בבקשות התמיכה והן כחלק ממהלך פעילותה השוטפת.
בכדי לוודא האם מדובר בעסקה עם צדדים קשורים על העמותה לוודא כי אכן מדובר בפעילות המוגדרת כעסקה וכי מדובר בעסקה עם "צד קשור".
בדיני מס ערך מוסף מוגדרת עסקה "כמכירת נכס או מתן שירות הנוגע לפעילות וכן מכירה או פעילות בעלת אופי מסחרי". מכאן ניתן להסיק כי כל מכירת נכס לעמותה ע"י "צדדים קשורים" ולהיפך וכן קיום פעילות בעלת אופי עסקי עם "צדדים קשורים" מוגדרת "כעסקה". לדוגמא: תשלום משכורות לצד קשור, מתן מלגה לצד קשור, רכישת או מכירת נכס לצד קשור, השכרת נכס מצד קשור או לצד קשור והעברת או קבלת כספים מצד קשור, יוגדרו כעסקה.
בכדי להבין מה ההגדרה של "צדדים קשורים" אנו פונים להנחיות החשכ"ל, הנחיות רשם העמותות לניהול תקין וגילוי דעת של לשכת רואי חשבון המובאים בזאת.
החשכ"ל בפרק צדדים קשורים בבקשות התמיכה הגדיר צדדים קשורים כדלקמן:
1. מלכ"ר אחר אשר לו קשרים כספיים עם העמותה.
2. אדם ו/או גוף משפטי אחר הנותן שירותים ו/או הנותן הלוואות לעמותה והקשור קשר משפחתי / משפטי / עסקי למי מחברי הועד או חברי ועדת הביקורת של העמותה.
3. מלכ"ר לו חברי ועד ו/או חברי ועדת ביקורת או מנהלים המשותפים לו ולעמותה וכן, מלכ"ר שלמנהליו יכולת להשפיע על פעילות העמותה או מינוי בעלי תפקיד בה.
4. צדדים קשורים כהגדרתם בגל"ד 29 של לשכת רואי חשבון בישראל כמפורט בסעיף 4 לגל"ד"צדדים קשורים" לצורך גילוי דעת זה הם:
(1) צדדים שאחד מהם, במישרין או בעקיפין:
(א) מחזיק בעשרה אחוזים או יותר מהון המניות המונפק של הצד האחר או מכוח הצבעה בו או מהסמכות למנות בו מנהלים, או
(ב) רשאי למנות את המנהל הכללי, או
(ג) מכהן כמנהל או כמנהל כללי.
(2) כל תאגיד, שצד, כאמור בסעיף משנה (1) של סעיף זה מחזיק בו עשרים וחמישה אחוזים או יותר מהון המניות המונפק שלו, או מכוח ההצבעה בו או מהסמכות למנות מנהליו.
(3) בני זוג וקטיניהם (ילדיהם).
להלן הדגשים מהנחיות רשם העמותות בדבר עסקאות עם צדדים קשורים:
כפועל יוצא מסעיף 27 לחוק העמותות, הקובע כל על חברי הועד לפעול לטובת העמותה. מינהל תקין מחייב העסקת עובדים על פי אמות מידה אובייקטיביות ותוך התחשבות בטובת העמותה ולא על פי שיקולים של קרבה משפחתית. כמו-כן, בנסיבות מסוימות, תשלום שכר לקרוב משפחה של חבר ועד (בין במסגרת העמותה ובין במסגרת תאגיד בת שבשליטת העמותה) עלול להיחשב לעקיפה של סעיף 33(א)(2) לחוק הקובע כי לא יכהן כחבר ועד או כחבר ועדת ביקורת מי שנותן לעמותה שירותים בשכר שלא כחבר ועד או כחבר ועדת ביקורת.
העסקת עובדים
העסקת קרובי משפחה של חברי ועד או חברי ועדת ביקורת בשיעור ניכר עלולה להביא למצב של ניגוד אינטרסים בין תפקיד חבר הועד לפעול לטובת העמותה או תפקיד חבר ועדת הביקורת לקיים בקרה בלתי תלויה בעמותה, לבין המחויבות המשפחתית של חבר הועד או חבר ועדת הביקורת כלפי העובד.
לפיכך, נקבע כי כעקרון לא יועסקו בשכר יותר מ-10% עובדים שהם קרובי משפחה של חברי ועד או של חברי ועדת ביקורת, וכן, ולחילופין, לא ישולם למעלה מ-10% משהשכר שמשולם על ידי העמותה לקרובי משפחה כאמור (גם אם שיעורם נמוך מ-10% ממספר עובדי העמותה), למעט מקרים חריגים בהם אופי העמותה יצדיק חריגה מכלל זה.
בתוספת השלישית של חוק העמותות מוגדר המושג "קרוב" – "אח, הורה, הורי הורים, צאצא, צאצא של בן הזוג או בן זוגו של כל אחד מאלה".
כלומר, "קרוב" של חבר ועד או חבר ועדת ביקורת לענייננו הוא בעל/אישה, אח/אחות, אב/אם, סב/סבתא, צאצא, צאצא חורג, בן זוג של אח/אחות (גיסים) , אב/אם חורגים, סב/ סבתא חורגים ובן הזוג של הצאצא (כלומר, חתן/כלה) גם אם הצאצא עצמו או צאצא חורג.
יובהר, כי "צאצא" איננו רק בנו של אדם או בתו אלא גם נכד/נכדה, נין/נינה וכן הלאה.
קירבה משפחתית בין חבר ועד לחבר ועדת ביקורת
לאור קביעת חוק העמותות כי חבר ועד לא יכהן במקביל כחבר ועדת ביקורת, שמטרתה מניעת ניגוד עניינים בין הועד לועדת הביקורת, נקבע כי כעקרון לא יכהן בועדת הביקורת קרוב משפחה, כהגדרתו לעיל, של חבר ועד.
קירבה משפחתית בתוך הועד ובתוך חברי ועדת הביקורת
בדרך כלל, כאשר יש יותר משני חברים בוועד או בוועדת הביקורת. ההנחיות קובעות כי רוב חברי הועד או חברי ועדת הביקורת לא יהיו קרובי משפחה, וזאת כדי למנוע מצב של ניגוד עניינים בין האינטרסים המשפחתיים לבין האינטרסים של העמותה.
מצבים נוספים של ניגוד עניינים
כאשר עיסוקיו של אדם יוצרים מצב ובו קיים חשש ממשי כי לא יבצע תפקיד כלשהו בעמותה כנדרש, לטובת העמותה, על העמותה להימנע מלאפשר לאותו אדם לבצע תפקיד זה.
יצוין כי אם עיסוקיו של בעל התפקיד בעמותה יוצרים ניגוד עניינים בענין פרטני מסוים, שאינו מונע את כהונתו בעמותה כאמור לעיל, ואינו אסור לפי הוראות סעיף 33(א)(2) לחוק העמותות (איסור מתן שירות בשכר ע"י חבר ועד או חבר וועדת ביקורת כפי שהוסבר לעיל) על בעל התפקיד להימנע מהשתתפות בדיונים ומהבעת עמדה באותו עניין.
על העמותה להיזהר בביצוע עסקאות עם גופים הקשורים לעמותה כדי להימנע ככל הניתן מביצוע עסקאות בניגודי עניינים אסורים. במקרה שהעמותה מחליטה לבצע עסקה עם תאגיד קשור, למשל במקרה של מתן הלוואה, לא ניתן לתת הלוואה לתאגיד קשור מבלי שלתאגיד הקשור יש אישור ניהול תקין מהגורם המפקח עליו.
מידע זה מובא באופן כללי, תמציתי ולתשומת לב. אין להסתמך עליו מבלי לקבל חוות דעת מקצועית נוספת.